Blomstervænget 52

2800 Kgs. Lyngby

+45 35 34 68 00

info@filmkurser.dk

Manuskriptforfatter

Extra Information

“The enemy of art is the absence of limitations.”

Orson Welles

Manuskriptforfatter_web

Information

Varighed: uger

Mødetid: 9.30-15.30


29.800

Manuskriptforfatter

01.09.2014 - 19.12.2014

Hvis du har fortælling i blodet og lyst til at udvikle din historie til det store lærred eller Tv-skærmen så er Manuskriptforfatter uddannelsen det sikre valg.
Manuskriptforfatter uddannelsen tilbyder dig, at lære alt om at fortælle visuelt i formaterne: Kortfilm, dokumentar, spillefilm eller tv-serie. Men bedst af alt: den hjælper dig til få i din helt egen evne og måde at fortælle på. Efter fire måneder lover vi dig, at du har et gennemarbejdet, velskrevet manuskript.

Manuskriptforfatter uddannelsen sender dig ud på en opdagelsesrejse, som starter med din idé og på dit indgangsniveau. Uddannelsen er henad vejen spækket med fortælleværktøjer, som du lidt efter lidt lærer at bruge.
Den er også sjov og udviklende på det personlige plan. Mens du arbejder med karakterernes psykologiske mønstre, møder du indirekte dig selv.

FORTÆL TIL FILM OG TV

Film og TV er krævende medier. Vores opmærksomhed skal holdes fanget hele tiden. Din fortælling skal gå fremad. Vi tillader ingen omveje. En film er den nøgne historie. Uden omsvøb.

En roman kan tillade sig uddybninger og baggrund, som en film har meget svært ved uden at gå i stå. En artikel kan gå i detaljer, som en film ikke kan, uden at hæve belærende fingre og blive forklarende.

Hvis du kan tænke din historie som en film, så har du et skelet af et uforgængeligt materiale at holde dig til, der kan fortælle alt muligt andet og meget mere. Film og TV er de mest ubønhørlige, når det gælder fortællingen.

Har du knækket måden at fortælle på, kan du skrive hvad som helst og til alle medier. Derfor er det så givende, at lære at fortælle til film og TV.

AT FORTÆLLE MED MENNESKER

Din historie kan være alt mellem himmel og jord – fra den hårrejsende krimi til det klassisk drama. Et godt manuskript er først og fremmest en historie, der er godt fortalt – og det er ikke afhængigt af historiens tema eller genre. Der findes ikke rigtige eller forkerte historier. Men der findes rigtige og forkerte måder at fortælle på.

Filmmediet er eminent til at skabe præcise og detaljerede fortællinger om mennesker. Det stærkeste virkemiddel i alle former for film og TV er menneskelige skæbner – og dem kender vi alle. Det skaber identification og genkendelse at undersøge hvad vi mennesker begærer, frygter og drømmer.

Hvis du vil lære at skive et godt manuskript, skal du derfor lære at fortælle med mennesker. Du skal holde af dine hovedpersoner og respektere deres fjender. For jo stærkere karakterer dit manuskript har, jo bedre bliver det. Derfor har hovedmodulet fokus på at udvikle persongalleriet i dit manuskript til helstøbte karakterer.

Derudover vil vi kontinuerligt udforske forskellen på spænding og overraskelse, suspense & surprise og diskutere, hvad der fortæller bedst. Du vil fx erfare, at overraskelsen ikke er så spændende, som mange tror – og at de første minutter af din film udgør de vigtigste øjeblikke til at fortælle, hvad du har på hjerte.

HVEM ER UNDERVISERNE?

Underviserne har baggrund i mange års professionelt skrivearbejde med efterfølgende realiserede film og Tv-serier. Denne store erfaring gør ikke uddannelsen mere indviklet, men tværtimod skarpere, enkelere og mere konkret.
Mogens Kløvedal er gennemgående konsulent på dit manuskript.

HVEM KAN SØGE UDDANNELSEN?

Den eneste forudsætning for din deltagelse er, at du kan lide at skrive og har lyst til at arbejde seriøst forfatterhåndværket.
Tidligere elever har været instruktører, skuespillere, tekstforfattere, akademikere, autodidakte og kommunikationsfolk, men også filmentusiaster og enhver, som hidtil kun har skrevet til skrivebordsskuffen.
De studerende kommer i alle aldre, med forskellige livserfaringer, uddannelses- og arbejdsbaggrunde. Vi har erfaring for, at forskelligheden er en berigelse for studiemiljøet og den gode vilje mellem de studerende indbyrdes.

ER DER HJEMMEARBEJDE?

Alle har det forskelligt med, hvordan de skriver bedst. Hvis undervisning og workshop skulle udfylde hele kurset, ville der slet ikke blive tid til at skrive. Derfor lægger vi skrivedage ind hvor der er behov. Som regel bliver tirsdage og torsdage reserveres til skrivning, hjemme eller på skolen.

Alle forfattere oplever tidspunkter i deres arbejdsproces, hvor de tøver og er usikre på hvilken retning manuskriptet skal tage. Mens du følger Manuskriptforfatter uddannelsen behøver du aldrig gå i stå. Løbende vil der være tæt kontakt med underviseren, så skriveriet er i konstant fremdrift.
Workshop-formen, kombineret med underviserens scriptdoctor-funktion hjælper én “ud af boksen”, og skrivelysten vender hurtigt tilbage.


UDDANNELSENS FASER

DRAMATURGI BASIS
01. – 05. september v/Jørgen Kastrup
Over den første uge udrulles hele den store filmdramaturgi. Vi lærer de fortællergreb at kende, som får historierne til at løfte sig og ser et utal af eksempler på det gennem filmcitater. Dramaets grundpiller er

  • Struktur
  • Idéudvikling
  • Plot
  • Set up og pay off’s
  • Karaktertegning
  • Fremdrift og dramatiske spørgsmål

Læs mere om modulet Dramaturgi basis

IDÉUDVIKLING SYNOPSIS OG FØRSTE SKRIV
8. september – 15. oktober v/Mogens Kløvedal
Nu går den personlige processen igang hvor du indkredser hvilken idé du vil skrive på.
Det er velkendt, at den første del af idéudviklingen kan være kaotisk. Det er ikke bare akceptabelt, men ønskværdigt. VI hjælper dig med lidt efter lidt at udfælde den historie du vil fortælle.  Den skal så formuleres som en synopsis, der igen kan opdeles i scener.

Et treatment kommer nu ind. Det er en slags kladde, hvor du beskriver scenernes indhold. Det vil fremme overblikket og kunne holde dig på sporet undervejs.
Generelt anbefaler vi at gøre meget ud af karakterudviklingen, hvor du skaber dine aktører og kender deres bevæggrunde og følelser. Det vil efterfølgende gøre det lettere at sætte dem i situationer hvor du fx. ved, hvilke dilemmaer de udfordres af, hvordan de agerer og udvikler sig.

MANUSKRIPT-TEMAER
d. 16.- v/Dan Hoffmann

Midt i perioden tager vi nogle afstikkere til vigtige skrive-temaer med

FÆRDIGGØRELSE AF MANUSKRIPT
Fra d. 3. november v./Mogens Kløvedal
Skivningen af dit værk fortsætter resten af uddannelsen. Det er nu, der for alvor kommer kød på manuskriptet.

PITCH – SKRIFTLIG SAMMENFATNING  
Primo december.v./Mogens Kløvedal
Det er først nu, efter at du har udviklet din personlige stil som manuskriptforfatter at du med dit engement, bliver i stand til overbevise andre om, at du har noget interessant på hjerte. I den virkelige verden står du overfor at sælge dit manus til en producent. Det involverer udarbejdelsen af en meget kort skriftlig pitch hvor du skærer ind til benet.

De studerendes pitches samles til en mappe, der fungerer som bilag ved den senere pitch-session for indbudte producere.

PITCH – PERFORMANCE
2 dage, datolagt efter koordineret aftale v/Janet Spiegal

Manuskriptforfatter uddannelsen afsluttes med præsentation, hvor effektiv kommunikation er afgørende for succes. Over to dage øver vi metoder og måder til at få bedre styr på nerverne, og styrker din personlige fremtræden, når du skal sælge dit værk.

PITCH PRÆSENTATIONEN
1 dag, datolagt efter koordineret aftale – evt. i januar 2015

Dene afsluttende dag indbydes producere fra både film- og tv-branchen til at høre om dit manuskript projekt. Begivenheden kan,  og har tidligere resulteret i, at en forfatter har kunnet fortsætte sit arbejde i tilknytning til et produktionsselskab.
Det er også sket at options er blevet købt på en historie.
Mogens Kløvedal vil fascilitere begivenheden.