Blomstervænget 52

2800 Kgs. Lyngby

+45 35 34 68 00

info@filmkurser.dk

Manuskriptforfatter

Extra Information

Farvetemperaturen for sollys er 5500 Kelvin.

Manuskriptforfatter_web

Information

Varighed: 4 mdr

Mødetid: 9.30-15.30


kr. 29.800,-

Manuskriptforfatter

02.02.2015 - 29.05.2015

Hvis du har fortælling i blodet og har lyst til at udvikle din historie til det store lærred eller til Tv-skærmen, så er Manuskriptforfatter uddannelsen det rigtige valg.

Manuskriptforfatter uddannelsen tilbyder dig, at lære alt om at fortælle visuelt i formaterne: Kort-, dokumentar- og spillefilm eller som Tv-serie.

Men bedst af alt: den hjælper dig til at opdage dine helt egne evner og måde at fortælle på.

Efter fire måneder lover vi dig, at du har et gennemarbejdet, velskrevet manuskript.

Manuskriptforfatter uddannelsen sender dig ud på en opdagelsesrejse, baseret på din egen idé og med afsæt i dit personlige indgangsniveau. Uddannelsen er henad vejen spækket med viden om fortælleværktøjer, som du lidt efter lidt lærer at bruge. Vi ser ofte, at manuskriptforfatterne her overraskes af, hvad de egentlig kan.
Uddannelsen er også sjov og udviklende på det personlige plan, for mens du arbejder med karakterernes psykologiske mønstre, opdager du sider af dig selv.

FORTÆL I FILM OG TV

Film og Tv er krævende medier. Vores opmærksomhed skal holdes fanget hele tiden. Din fortælling skal gå fremad. Vi tillader ingen omveje. En film er den nøgne historie. Uden omsvøb. Film og Tv er de mest ubønhørlige, når det gælder fortællingen.

En roman kan tillade sig uddybninger og baggrund, som en film har meget svært ved uden at gå i stå. En artikel kan gå i detaljer, som en film ikke kan, uden at hæve belærende fingre og blive forklarende.

Hvis du kan tænke din historie som en film, så har du et skelet af et uforgængeligt materiale at holde dig til, der kan fortælle alt muligt andet og meget mere.

Har du først knækket måden at fortælle på, kan du skrive hvad som helst og til alle medier. Derfor er det så givende, at lære at fortælle til film og TV.

FORTÆL MED MENNESKER

Din historie kan være alt mellem himmel og jord – fra den hårrejsende krimi til det klassiske drama. Et godt manuskript er først og fremmest en historie, der er godt fortalt – og det er jo ikke afhængigt af historiens tema eller genre. Der findes ikke rigtige eller forkerte historier. Men der findes rigtige og forkerte måder at fortælle på.

Filmmediet er eminent til at skabe præcise og detaljerede fortællinger om mennesker. Det stærkeste virkemiddel i alle former for film og Tv er menneskeskæbner – og dem kender vi alle. Det skaber identifikation og genkendelse at undersøge hvad vi mennesker begærer, frygter og drømmer.

Hvis du vil kunne skive et godt manuskript, skal du derfor lære at fortælle gennem mennesker. Du skal holde af dine hovedpersoner og respektere deres fjender. For jo stærkere karakterer dit manuskript har, jo bedre bliver det. Derfor har hovedmodulet fokus på at udvikle persongalleriet i dit manuskript til helstøbte karakterer.

Derudover vil vi kontinuerligt udforske forskellen på spænding og overraskelse, suspense & surprise og diskutere, hvad der tjener historien bedst. Du vil fx erfare, at overraskelsen ikke er så spændende, som mange tror – og at de første minutter af din film udgør de vigtigste øjeblikke til at anslå, hvad du har på hjerte.

HVEM ER UNDERVISERNE?

Underviserne har baggrund i mange års professionelt skrivearbejde med efterfølgende realiserede film og Tv-serier. Denne store erfaring udmøntes ikke i at uddannelsen bliver mere indviklet, men tværtimod skarpere, enklere og mere konkret.
Mogens Kløvedal er gennemgående konsulent på din skivning.

HVEM KAN SØGE UDDANNELSEN?

Den eneste forudsætning for at du kan deltager er, at du kan lide at skrive og har lyst til at arbejde seriøst med forfatterhåndværket. Tidligere elever har været instruktører, skuespillere, tekstforfattere, akademikere, autodidakte og kommunikationsfolk, men også filmentusiaster og en del, som hidtil kun har skrevet til skrivebordsskuffen. De studerende kommer i alle aldre, med forskellige livserfaringer, uddannelses- og arbejdsbaggrunde. Vi har erfaring for, at forskelligheden beriger studiemiljøet og den gode vilje mellem de studerende.

ER DER HJEMMEARBEJDE?

Hvis undervisning og workshop skulle udfylde hele kurset, ville der slet ikke blive tid til at skrive. Derfor lægger vi skrivedage ind hvor der er behov. Som regel bliver tirsdage og torsdage reserveret til skrivning, hjemme eller på skolen, som man foretrækker det.

Alle forfattere oplever tidspunkter i deres arbejdsproces, hvor de tøver og er usikre på hvilken retning manuskriptet skal tage. Mens du følger Manuskriptforfatter uddannelsen behøver du aldrig gå i stå. Løbende vil der være tæt kontakt med underviseren, så skriveriet er i konstant fremdrift. Workshop-formen, kombineret med underviserens scriptdoctor-funktion hjælper én ud af boksen, og skrivelysten vender hurtigt tilbage.

 

UDDANNELSENS FASER

DRAMATURGI BASIS

2. – 6. februar v/Jørgen Kastrup

Over den første uge udrulles hele den store filmdramaturgi. Vi lærer de fortællergreb at kende, som får historierne til at løfte sig og ser et utal af eksempler på det gennem filmcitater. Dramaets grundpiller er

  • Struktur
  • Idéudvikling
  • Plot
  • Set up og pay off’s
  • Karaktertegning
  • Fremdrift og dramatiske spørgsmål

Læs mere om modulet Dramaturgi basis

Idéudvikling, KARAKTERER, PLOT og synopsis

9. – 13. februar  v/Mogens Kløvedal

I den indledende skrivefase finder vi ind til kernen af den fortælling, du brænder for.
Lysten driver værket, så vi indkredser sammen, hvad du har på hjerte.

Ofte vil du tage udgangspunkt i de hovedkarakterer, der indgår i din fortælling.
Hvad er deres bevæggrunde og mål, styrker og svagheder? Hvad kommer det til at betyde for historien? Hele forudsætningen for, at manuskriptet og senere dialogerne, hænger sammen er at have et sikkert greb om hvem hovedkaraktererne er.

En synopsis kommer ind nu. I denne fase er den et arbejdsredskab som sammenfatter din histories overordnede indhold og hændelsesforløb. En sådan synopsis modvirker at du går i stå og garanterer, at du undervejs altid ved, hvor din fortælling skal hen. Denne dramatiske ramme er et nyttigt kompas, hvis dit skrive-flow går i stå.

Inden synopsen er færdig, har du været vidt omkring; skrevet, slettet og byttet rundt for til slut at have fået din historie sat ind i en dramatisk tidsramme. Indenfor den er de dilemmaer, der udfordrer hovedpersonen på plads.  Der er styr på modstanderen og hovedpersonens udvikling, og du har et klart billede af en slutning, som forløser historiens præmis og måske overrasker.

Kun meget få forfattere kan skive på en sådan dramatisk skabelon alene, men helt uden struktur er du ikke sikker på at bringe din historie hjem.

At skrive manuskripter er derfor en vekselvirkning mellem skriveflow og dramaturgisk ramme.

Her er det, at din manuskriptkonsulent er vigtig.

Det næste praktiske skridt er at skrive et treatment, hvor du deler historien op i scener. Et treatment er en slags historie-ramme, hvor du beskriver scenernes indhold helt ind til benet. Opgaven at indkredse, finpudse og skille sig af med alle overflødige ord. Det er nu, der skal tænkes i en stram filmisk fortælleform, og manuskriptforfatterens fokus er at udvikle evnen til at vide hvor lidt information beskueren kan nøjes med for at forstå handlingen.

Den sidste fase er at skrive scenerne ud, herunder skrive dialog. På holdet lærer du at få styr på, hvorledes en subtekst fungerer og nu tager tager historien endelig form. Det er her det store forarbejde belønnes.

MANUSKRIPT-TEMAER

26. februar – d. 6 marts v/Dan Hoffmann

Vi tager nu nogle afstikkere til vigtige skrive-temaer

 

FÆRDIGGØRELSE AF MANUSKRIPT

Fra d. 9. marts v/Mogens Kløvedal

Manuskriptskrivningen fortsætter og uddybes.

Efter Manuskriptforfatter uddannelsen ved du så meget om opbygning af et filmmanuskript og inspiration til skrive-flow, at du kan fortsætte arbejdet på egen hånd. Ind til da vil Mogens Kløvedal dele ud af sine mange års erfaring som filmkonsulent, biografdirektør, dramachef og ikke mindst som manuskriptforfatter.

PITCH – SKRIFTLIG SAMMENFATNING

maj v/Mogens Kløvedal
Det er først nu, efter at du har udviklet din personlige stil som manuskriptforfatter, at du med dit engagement, bliver i stand til overbevise andre om, at du har noget interessant på hjerte. I den virkelige verden står du overfor at sælge dit manus til en producent. Det involverer udarbejdelsen af en meget kort skriftlig pitch hvor du skærer ind til benet.

De studerendes pitches samles til en præsentationsmappe, der fungerer som bilag ved den senere pitch-session for indbudte producere.

PITCH – PERFORMANCE

2 dage, datolagt efter koordineret aftale v/Janet Spiegal

Manuskriptforfatter uddannelsen afsluttes med en præsentation, hvor effektiv kommunikation er afgørende for succes. Over to dage øver vi metoder og måder til at få bedre styr på nerverne, og styrke din personlige fremtræden, når du skal sælge dit værk.

 

PITCH PRÆSENTATIONEN

1 dag, datolagt efter koordineret aftale – evt. primo juni 

Den afsluttende dag indbydes producere fra både film- og tv-branchen til at høre om dit manuskript projekt. Begivenheden kan, og har tidligere resulteret i, at en forfatter har kunnet fortsætte sit arbejde i tilknytning til et produktionsselskab. Det er også sket at options er blevet købt på en historie. Mogens Kløvedal vil fascilitere begivenheden.