Blomstervænget 52

2800 Kgs. Lyngby

+45 35 34 68 00

info@filmkurser.dk

Film- og tv-klipper

Citat

Farvetemperaturen for sollys er 5500 Kelvin.

Film- og tv-klipper uddannelsem

Information

Varighed: 85 dage uger

Mødetid: 9.30-15.30


kr. 40.500,-

Film- og tv-klipper

28.08.2017 - 20.12.2017

Uddannelsen efteråret 2017 fra d. 28.august – 20. dec  er nu åben for tilmelding.  Bemærk at enkelte links kan vise hen til forudgående datoer eller moduler. Hvis du søger denne uddannelse er det en god ide at kontakte skolen for at afstemme forudsætninger og forventninger.

SPRINGBRÆDT TIL TV- OG PRODUKTIONSSELSKABER

Film- og tv-klipper uddannelsen er designet, så du gradvis opbygger færdigheder som film og tv-klipper, for til sidst at kunne agere på alle platforme og som selvstændig generalist. Du vil forlade uddannelsen med et solidt praktisk kendskab til de nyeste versioner af tre markedsledende softwares: Final Cut Pro X, AVID og Adobe Premiere Pro samt flere af de mest brugte specialprogrammer. Herudover vil du have fået nogen indsigt i kameraarbejdet, der går forud, og kende til den post-produktionen, som runder klipperens arbejde af.
Der er brug for klippere på arbejdsmarkedet og med uddannelsen til Film og tv-klipper vil du have fået nok rygstød til at kunne tilbyde dig til klipperjobs der bliver udbudt af produktionsselskaberne.

DE TO SIDER AF KLIPNING

Både som håndværk og som kunstform er film- og tv-klipning i rivende udvikling. Det klippede billedsprog forgrener sig i stadig nye former i en slags co-evolution med nutidens målgrupper og teknologier som det levende medie, det er. I dag kan alle aflæse de levende billeders sprog og flere og flere kan “skrive” det. Funktionelt stiller softwaren et væld af klippeværktøjer til rådighed til at lette arbejdet. Det er omfattende at lære betydningen af dem, men alligevel kun “materialekendskabet” lidt på samme måde, som det er for musikeren at kunne sit instrument og for maleren at kende sine materialer. Det er evnen til at formulere sig i klip, som adskiller klipperen fra hobbyisten. Klipperens fagområde er historiefortællende og af en karat, det kan tage år at lære. Film- og tv-klipper uddannelsen er derfor udviklet på en måde, som tilrettelægger erfaring for den studerende. Så direkte og intensivt som muligt på fire måneder.

KLIP SKABER BETYDNING

For hvert klip opstår der mere betydning, end hver af de to indstillinger rummer i sig selv. Forskellen på den gode og mindre gode klipper er hans/hendes evne til at forløse denne underliggende mening. Ikke blot i ét klip, men i en hel scene og et helt værk. At kunne det forudsætter, at du ved, hvordan historier fungerer, de forskellige genres særpræg, og den filmiske grammatik, rytme og udtryk. Derfor er teori om filmdramaturgi og tv-programkoncepter den røde tråd gennem uddannelsen.

KLIPPERWORKSHOPS

For at sikre kvalitet er alle underviserne professionelle klippere og instruktører. Hver deler de deres måder og teknikker med de studerende, bla. ved at forestå og coache på klipper-workshops med råmateriale fra kendte film- og tv-programmer. For at have adgang til dette materiale vil det undertiden være nødvendigt at underskive fortrolighedskontrakter. Mødet med de professionelle giver en realistisk oplevelse af arbejdsgange på en tv-station eller et produktionsselskab. Dette kendskab kan være med til at pege en fremtidig karriereretning ud for den studerende. Gennem de mange klipper-workshops får du hands-on på den nyeste klippersoftware. Du lærer programmernes workflow, og din jobprofil bliver bredest mulig. Skridt for skidt bygger uddannelsens moduler en faglig profil op, som til fulde imødekommer produktionsselskabernes krav og freelancerens behov. Den studerende kommer igennem klipning af fiktion-, dokumentar-, kunst- og webfilm, trailer-klipning, tv-underholdning og tv-fakta. I film- og tv-klipper uddannelsen er indlagt et kort kameramodul i erkendelse af, at man bliver en mere komplet film- og tv-arbejder ved at kende optagelsens terminologi og praksis. Af samme grund undervises også i DaVinci Resolve, som hører til den sidste finish i postproduktionen.

KLIPPEFACILITETER

Gennem hele uddannelsen bliver iMacs med den nyeste software til de forskellige programmer og software.

PROGRAM

DRAMATURGI BASIS

28.august – 1. september – åbent modul v/ Jørgen Kastrup

Historisk knytter dramaturgi sig til fiktion, men også klipperen af dokumentarfilm kan med fordel gribe ned i lageret af de dramaturgiske værktøjer for at få sin historie på plads. Klipperens rolle er uhyre stor, når en film skal tage form, og en forståelse for dramaturgi helt essentiel. De klassiske dramatiske virkemidler præsenteres du for denne første uge af uddannelsen, hvor du også møder de studerende fra skolen andre uddannelser. Læs mere om Dramaturgi Basis

VIDEOKAMERA: GRUNDLÆGGENDE

4. – 8. september  åbent modul vCasper Joel

For at lære kamerafunktioner og -optagemetoder er der brug for kende terminologi og kamerateknik, men især at koble den til optagepraksis.  Omdrejningspunktet på dette modul er derfor et ping-pong mellem optagelse og evaluering. Når du fx. forstår at dække en scene i optagelsen gør det klippefasen ulige meget lettere. Læs mere om Videokamera: Grundlæggende

FINAL CUT PRO X: GRUNDLÆGGENDE

11.-15. september – åbent modul v/Egon Christensen

FCP X klipper-softwaren er nok den hurtigste på markedet. Den er billigt, smart og intuitiv – og alligevel pakket med funktionaliteter. på dette modul skaber vi med mange pædagogiske øvelser og eksempler et enestående overblik, så filmklipningen efterfølgende bliver så problemløs som muligt. Du vi få en omfattende arbejdsmappe på kurset. Læs mere om Final Cut Pro X: Grundlæggende

KLIPPER WORKSHOP: DOKUMENTARFILM

18.- 22. september  v/Sami Saif

Tiden er nu inde til at klippe i originalt materiale. Vi lægger ud med et par scener fra et par dokumentarfilm. Sami Saif  vil som oplæg fortælle om filmens sigte og løbende coache og diskutere holdets forskellige bud på at løse opgaven. Det er et modul, hvor du får prøvet dine evner af for facistlisten er er smidt væk. Du vil derfor opleve hvordan deltagerne klipper en scene på vidt forskellige måder.

FINAL CUT PRO: VIDEREGÅENDE

25.-29. september – åbent modul v/Egon Christensen

Vi er nu fremme ved at opdage alle de funktioner, den professionelle klipper efterlyser, se hvordan de er udformet i programmet og gennem øvelser erfare, hvordan de virker. Undervisnings-temaerne gennem ugen knytter sig til de mange forgreninger af det man kalder Media Mangament, som er alt det, der er nødvendigt at kunne for at kunne for at klippe teknisk professionelt.
Læs mere om Final Cut Pro X: Videregående

ADOBE AFTER EFFECTS: GRUNDLÆGGENDE

2.-6. oktober v/ Jonathan Lavik

Adobe After Effects er programmet du fremstiller tv-grafik, credits og kreative effekter med. Du kan bruge det til at animere titel- og programskilte med samt rulletekster, og det egner sig til compositing,  greenscreen og cromakeying.  I dette modul ligger hovedvægten på  på praktiske og simple animationsøvelser med keyframes. Læs mere om Adobe After Effects CC: Grundlæggende

KLIPNINGENS VIRKEMIDLER

9.-13. oktober – åbent modul v/Dan Hoffmann

Klipningens virkemidler 1. undersøger vi, gennem nøje planlagte optagelser til formålet, hvilke klippemåder der virker, og hvilke der ikke gør. Ved selv at klippe dig gennem en række virkemidler, får du erfaring med hvad det gør for udtrykket. Formiddagen er pakket med klipperteori og citater, inden du selv om eftermiddagen afprøver teorierne i det konkrete. Undervejs opdager du at  en film bliver til på skærmen. Læs mere om Klippegrammatik

COLORGRADING

16.-20. oktober v/Christian Bille

Når din film er klippet, starter processen med farvekorrektion (color correction) og farvelægning (colorgrading). Selvom de to begreber overlapper hinanden, er de hver sin ting.
Du lærer fagets principper via programmet DaVinci Resolve Lite. Principper, der kan overføres til alle programmers egen indbyggede colorgrading. Et informationsmættet og nørdet modul som formidler en guldgrubbe af viden for den, der vil vil tilføre sin klipning ægte produktionsværdi. Læs mere om Colorgrading

ADOBE PREMIERE PRO: GRUNDLÆGGENDE

23.-27. oktober  åbent modul v/Janus Vinther

Adobe Premiere Pro CC bliver brugt mere og mere på tv- og i produktionsselskaber, takket være sin fleksibilitet og professionelle tilgang. I dag er programmet et must at stifte bekendtskab med- alene for at kunne søge arbejde, hvis et produktionsselskab har lagt sig fast på et Premiere Pro-workflow. Læs mere om Adobe Premiere Pro : Grundlæggende

OPTIMER DIT UDTRYK I PREMIERE PRO

30. oktober – 1. november v/Christoffer Schuricht

PÅ disse tre dage uddyber du kendskabet til Premiere Pro CC. Vi vil komme ind på, hvordan du praktisk tilfører stilelementer til at give et program eller en film en højere produktionsværdi. Modulet vil præsentere vigtige workflow-tricks,så du føler dig hjemme i Adobe-miljøet og give dig en god fornemmelse for hvad professionel udførelse er. Læs mere om Optimer dit udtryk i Premiere Pro CC

FILMMUSIK KLIP OG RETTIGHEDER

2. -3. november v/ Martin Fabricius

Du præsenteres for et analyseværktøj til at afdække filmmusikkens funktioner, så du efter kurset selv kan bruge musikken bevidst i din film: Lave store rum små – og små rum store, formidle en persons indre følelsesliv med knivskarp præcision eller foretage et spring i tid på 100 år i ét enkelt klip.
Vi ser på, hvordan du vælger stemning og taler med en komponist, der skal skrædersy musik til din film. Hvordan vælger du den rigtige komponist, hvordan I kommunikerer om musikken til filmen, og hvordan bliver den skabt. Du vil også få overblik over rettighederne til at bruge musik.
Der vil udover teorien være praktisk klipning af filmmusik.

AVID: GRUNDLÆGGENDE

6.-10. november åbent modul v/ Egon Christensen

Denne uge er den første i et forløb, hvor vi fordyber os i klipning med branchens mest udbredte klipperværktøj. I Avid Composer skruer, drejer og finjusterer du på mange forskellige “håndtag” for at få præcis den tekniske virkning, du ønsker. Den omfattende indføring får du på  AVID: Grundlæggende som er spækket med øvelser og også byder på en omfattende arbejdsmappe.

AVID – HVAD GØR JEG MED LYDEN?

13.-15. november v/Maja Reinhold

Hvis du behersker AVID grundlæggende, er næste skridt at gøre sig fortrolig med hvordan professionelle lydoptagelser til et tv-program optræder i rå form, og hvordan du håndterer dem i et AVID’s workflow.
I dag er der nemlig ikke bare to lydspor med hjem fra optagelserne. Fra harddisk-recorders kommer der nu tit 8 lydspor, som det i sig selv er en opgave at holde styr på. Når de så også skal lægges sammen med speak, musik og effektlyde bliver lydarbejdet hurtigt en stor mundfuld, som det kræver overskud at arbejde med. Læs mere om AVID-Hvad gør jeg med lyden?

ALT OM FILER OG FORMATER

16.-17. november – åbent modul vSchack Lindemann

Filer og formater er et emne alle, der bare har klippet lidt, ved har en enorm betydning i import og eksport fasen, muligheden for colorgrading og transkodning til afviklingsformatet.Du lærer om bl.a. codecs, signaler, aspekter, filtyper, bit-dybde og kompatibilitet, men med en indfaldsvinkel, der giver dig overblik. Læs her Alt om filer og formater 

AVID: VIDEREGÅENDE

20.-24. november – åbent modul v/Birger Kort Madsen

Dette praksisorienterede modul handler om at tænke klipning i overensstemmelse med de mest udbredte formater. Et element er at få færdighederne med AVID-klipningen løftet. AVID har en enorm effektpalette, som kan bruges til at lave sjove, flotte og nyttige effekter. Vi skal se på, hvordan man arbejder med både simple effekter, slow, farver og lyde for at frembringe netop de følelser, som du ønsker hos modtageren. Læs mere om AVID: Videregående

KLIPNINGENS VIRKEMIDLER 2

27. nov. – 1. december – åbent modul v/Jørgen Kastrup

På Klippegrammatik 2 ser vi på klipperens værktøjskasse ved at få de historiske referencer og virkemidler og selv tage dem i brug. Hvilke klippemåder fungerer? Hvilke fungerer ikke? Ved selv at klippe dig gennem denne systematik med supervision og evaluering får du lejlighed til at teste teorierne i praksis. Variationen i måder at klippe på bliver evident, og det er nu, du skal vise, hvad du har lært. Vi arbejder med fiktionsoptagelser, hvor det er lettest at komme pensum igennem og har ved ugens slutning samlet øvelserne til en lile film.  Læs mere om Klippegrammatik 2

POSTTILRETTELÆGGER-JOBBET

4. – 8. december v/Anna Maria Kristensen

Mange tv-programmer tager form undervejs. I redigeringsfasen – efter at konceptudviklingen, researchen og optagefasen er det post-tilrettelæggerens tur til at få historien på plads. Mange forskellige fortællegreb tages i brug i overensstemmelse med tv-programmets koncept og i samarbejde mellem redaktion og klipper. Læs mere om Post-tilrettelægger jobbet

GÆSTELÆRER DAG

11. december Gæsteunderviser formiddag.  Annonceres i løbet af perioden. Eftermiddag fri. 

LAV TV-TRAILERE, DER FÆNGER

12.-15. december vLasse Farver

Hvordan laver man et godt tv-spot? Hvilke elementer skal du trække ud af et tv-program, en spillefilm eller en dokumentar og forvandler materialet til en trailer på 30 sekunder på en sådan måde, at seeren får lyst til at se programmet? Du lærer om at udvikle idéer og ser hvad du kan med det professionelle materiale. Læs mere om Lav Tv-trailere, der fænger

BRANCHEKENDSKAB

18. -19. december v/ Maja Reinhold

Disse to dage byder på en orientering om måder og muligheder, du kan få en fremtid som klipper på. På én af dagene vil der være ekskursion til flere store produktionsvirksomheder.

AFSLUTNING

20 december

På uddannelsens sidste dag evaluerer vi og screener nogle af semesterets filmproduktioner fra de medstuderendes hånd. Endelig er det dagen for overrækkelsen af diplomer.

Ret til ændringer i programmet forbeholdes.