Blomstervænget 52

2800 Kgs. Lyngby

+45 35 34 68 00

info@filmkurser.dk

Film- og tv-klipper

Citat

Kort & Dokumentar Filmskolen blev grundlagt i 1999.

Filmstrib

Information

Varighed: 17 uger

Mødetid: 9.30-15.30


kr. 40.500,-

Film- og tv-klipper

22.08.2016 - 16.12.2016

Uddannelsen efteråret 2016 er nu åben for tilmelding. Afholdes fra 22. august til 16. december 2016

SPRINGBRÆDT TIL TV- OG PRODUKTIONSSELSKABER

Film- og tv-klipper uddannelsen er designet, så du gradvis opbygger færdigheder som filmklipper, for til sidst at kunne agere på alle platforme og som selvstændig generalist. Du vil forlade uddannelsen med et solidt praktisk kendskab til de nyeste versioner af tre markedsledende softwares: Final Cut Pro X, AVID og Adobe Premiere Pro samt flere af de mest brugte specialprogrammer. Herudover vil du have fået nogen indsigt i kameraarbejdet, der går forud, og kende til den post-produktionen, som runder klipperens arbejde af.
Der er brug for klippere på arbejdsmarkedet og med uddannelsen til Film og tv-klipper vil du have fået nok rygstød til at kunne tilbyde dig til klipperjobs der bliver udbudt af produktionsselskaberne.

DE TO SIDER AF KLIPNING

Både som håndværk og som kunstform er film- og tv-klipning i rivende udvikling. Det klippede billedsprog forgrener sig i stadig nye former i en slags co-evolution med nutidens målgrupper og teknologier som det levende medie, det er. I dag kan alle aflæse de levende billeders sprog og flere og flere kan “skrive” det. Funktionelt stiller softwaren et væld af klippeværktøjer til rådighed til at lette arbejdet. Det er omfattende at lære betydningen af dem, men alligevel kun “materialekendskabet” lidt på samme måde, som det er for musikeren at kunne sit instrument og for maleren at kende sine materialer. Det er evnen til at formulere sig i klip, som adskiller klipperen fra hobbyisten. Klipperens fagområde er historiefortællende og af en karat, det kan tage år at lære. Film- og tv-klipper uddannelsen er derfor udviklet på en måde, som tilrettelægger erfaring for den studerende. Så direkte og intensivt som muligt på fire måneder.

KLIP SKABER BETYDNING

For hvert klip opstår der mere betydning, end hver af de to indstillinger rummer i sig selv. Forskellen på den gode og mindre gode klipper er hans/hendes evne til at forløse denne underliggende mening. Ikke blot i ét klip, men i en hel scene og et helt værk. At kunne det forudsætter, at du ved, hvordan historier fungerer, de forskellige genres særpræg, og den filmiske grammatik, rytme og udtryk. Derfor er teori om filmdramaturgi og tv-programkoncepter den røde tråd gennem uddannelsen.

KLIPPERWORKSHOPS

For at sikre kvalitet er alle underviserne professionelle klippere og instruktører. Hver deler de deres måder og teknikker med de studerende, bla. ved at forestå og coache på klipper-workshops med råmateriale fra kendte film- og tv-programmer. For at have adgang til dette materiale vil det undertiden være nødvendigt at underskive fortrolighedskontrakter. Mødet med de professionelle giver en realistisk oplevelse af arbejdsgange på en tv-station eller et produktionsselskab. Dette kendskab kan være med til at pege en fremtidig karriereretning ud for den studerende. Gennem de mange klipper-workshops får du hands-on på den nyeste klippersoftware. Du lærer programmernes workflow, og din jobprofil bliver bredest mulig. Skridt for skidt bygger uddannelsens moduler en faglig profil op, som til fulde imødekommer produktionsselskabernes krav og freelancerens behov. Den studerende kommer igennem klipning af fiktion-, dokumentar-, kunst- og webfilm, trailer-klipning, tv-underholdning og tv-fakta. I film- og tv-klipper uddannelsen er indlagt et kort kameramodul i erkendelse af, at man bliver en mere komplet film- og tv-arbejder ved at kende optagelsens terminologi og praksis. Af samme grund undervises også i DaVinci Resolve, som hører til den sidste finish i postproduktionen.

KLIPPEFACILITETER

Gennem hele uddannelsen bliver iMacs med den nyeste software til de forskellige programmer og software.

PROGRAM

DRAMATURGI BASIS

22.-26. august – åbent modul v/ Jørgen Kastrup

Historisk knytter dramaturgi sig til fiktion, men også klipperen af dokumentarfilm kan med fordel gribe ned i lageret af de dramaturgiske værktøjer for at få sin historie på plads. Virkemidlerne præsenteres du for denne første uge af uddannelsen, hvor også medstuderende fra skolens andre linier deltager. Læs mere om Dramaturgi Basis

VIDEOKAMERA: GRUNDLÆGGENDE

29. august  – 2. september – åbent modul vCasper Joel

For at lære kamerafunktioner og -optagemetoder er der brug for kende terminologi og kamerateknik, men især at koble den til optagepraksis.  Omdrejningspunktet på dette modul er derfor et ping-pong mellem optagelse og evaluering. Når du fx. forstår at dække en scene i optagelsen gør det klippefasen ulige meget lettere. Læs mere om Videokamera: Grundlæggende

FINAL CUT PRO X: GRUNDLÆGGENDE

5. -9. september – åbent modul v/Egon Christensen

Den nye FCP X er i dag et fuldvoksent program. Det er hurtigt, intuitivt og billigt selv at investere i. Læs mere om Final Cut Pro X: Grundlæggende

KLIPPER WORKSHOP: DOKUMENTARFILM

12.-16. september  v/Sami Saif

I denne uge starter de praktiske erfaringer med klipning en scene af en dokumentarfilm. Sami Saif vil som oplæg fortælle om filmens sigte og løbende coache og diskutere holdets forskellige bud på at løse opgaven.

KLIPPEGRAMMATIK

19. – 23. september – åbent modul v/Dan Hoffmann

Klippegrammatik undersøger vi, gennem planlagte optagelser til formålet, hvilke klippemåder der fungerer, og hvilke der ikke gør det. Ved selv at klippe dig gennem denne systematik, får du lejlighed til at afprøve teorierne i praksis. Samtidig vil du opdage en film, der bliver til. Læs mere om Klippegrammatik

COLORGRADING

26. -30. september v/Christian Bille

Når din film er klippet, starter processen med farvekorrektion (color correction) og farvelægning (colorgrading). Selvom de to begreber overlapper hinanden, er de hver sin ting.
På modulet lærer den studerende principperne i faget via programmet DaVinci Resolve Lite. Principper, der kan overføres til alle programmers egen colorgrading. Ugen er informationsmættet og formidler en guldgrubbe af viden for den, der vil vil tilføre sin klipning ægte produktionsværdi. Læs mere om Colorgrading

VIRKEMIDLER TIL WEBFILM

3.- 4. oktober –  åbent modul v/Dan Hoffmann

Alle filmskabere får på et tidspunkt brug for at lave korte webfilm, med ultrakorte historier. På modulet Virkemidler til webfilm skærer vi ind til kernen af, hvad en godt fortalt webfilm er. Vi opdager, at der ikke er noget, der hedder uinteressante emner, som ikke kan visualiseres på en interessant måde, og vi drøfter stil. Læs mere om Virkemidler til webfilm

OPTIMER DIT UDTRYK I MOTION

5.-7. oktober v/Ryan Lumbye

Dette modul supplerer hvad du har lært i Final Cut Pro X med animationsprogrammet Motion. Vi vil komme ind på, hvordan du praktisk tilfører grafiske stilelementer til at give en højere produktionsværdi.  Læs mere om Optimer dit udtryk i Motion.

ADOBE PREMIERE PRO: GRUNDLÆGGENDE

10.-14. oktober åbent modul v/Janus Vinther

Adobe Premiere Pro CC bliver brugt mere og mere på tv og i produktionsselskaber, takket være sin fleksibilitet og professionalisme. I dag et must at stifte bekendtskab med. Læs mere om Adobe Premiere Pro : Grundlæggende

OPTIMER DIT UDTRYK I PREMIERE PRO CC

17.-19. oktober v/Ryan Lumbye

Dette modul uddyber kendskabet til Premiere Pro CC. Vi vil komme ind på, hvordan du praktisk tilfører stilelementer til at give en højere produktionsværdi. Modulet vil præsentere vigtige workflow-tricks, så du føler dig hjemme i Adobe-miljøet. Læs mere om Optimer dit udtryk i Premiere Pro CC

FILMMUSIK OG KLIPNING

20.- 21. oktober åbent modul v/ Martin Fabricius

Filmmusik og klipning løfter enhver historie. Men hvordan er klipperens procedure med at kommunikere, vælge og bruge filmmusik? Over tre dage får du tips og triks og selv hands-on på klipning af filmmusik. En bevidst erfaring med at fremkalde subtile følelser hos seeren. Læs mere om Filmmusik klipning og rettigheder

ADOBE AFTER EFFECTS: GRUNDLÆGGENDE

24. – 28. oktober  v/ Jonathan Lavik

Adobe After Effects er programmet du fremstiller tv-grafik og animation med. Du kan bruge det til at animere titel- og programskilte med samt rulletekster, og det egner sig til compositing,  greenscreen og cromakeying.  Hovedvægten ligger på praktiske og simple animationsøvelser med keyframes.Læs mere om Adobe After Effects CC: Grundlæggende

AVID: GRUNDLÆGGENDE

31 oktober – 4. november  åbent modul v/ Egon Christensen

Denne uge er den første i et forløb, hvor vi fordyber os i klipning med branchens mest udbredte klipperværktøj. I Avid Composer skruer, drejer og finjusterer du på mange forskellige “håndtag” for at få præcis den tekniske virkning, du ønsker. Læs mere om AVID: Grundlæggende

KLIPPER-WORKSHOP

7. – 9. november  – v/

Alle klipningens elementer samlet i produktion med foreliggende videomateriale. Historie, lyd, musik og simpel grafik. Der kigges på basal klippe- og lydteknik, tips til stemningsmusik og hurtige genveje til colorgrading. Du får svar på forhold ved et job som freelancer. Gennem mange tips og tricks bliver du godt klædt på til at producere korte formater.

ALT OM FILER OG FORMATER

10.-11. november – åbent modul v/ Ryan Lumbye

Filer og formater er et emne alle, der bare har klippet lidt, ved har en enorm betydning i import og eksport fasen, muligheden for colorgrading og transkodning til afviklingsformatet.Du lærer om bl.a. codecs, signaler, aspekter, filtyper, bit-dybde og kompatibilitet, men med en indfaldsvinkel, der giver dig overblik. Læs her Alt om filer og formater 

AVID: UDVIDET

14.-18. november – åbent modul v/

Dette praksisbaserede modul handler om at tænke klipning i overensstemmelse med de mest udbredte formater. Et element er at få færdighederne med AVID-klipningen løftet. AVID har en enorm effektpalette, som kan bruges til at lave sjove, flotte og nyttige effekter. Vi skal se på, hvordan man arbejder med både simple effekter, slow, farver og lyde for at frembringe netop de følelser, som du ønsker hos modtageren. Læs mere om AVID: Udvidet

POSTTILRETTELÆGGER-JOBBET

21. – 25. november v/Anna Maria Kristensen

Mange tv-programmer tager form undervejs. I redigeringsfasen – efter at konceptudviklingen, researchen og optagefasen er det post-tilrettelæggerens tur til at få historien på plads. Mange forskellige fortællegreb tages i brug i overensstemmelse med tv-programmets koncept og i samarbejde mellem redaktion og klipper. Læs mere om Post-tilrettelægger jobbet

KLIPPEGRAMMATIK 2

28. nov. – 2. december – åbent modul v/Jørgen Kastrup

På Klippegrammatik 2 ser vi på kliperens  på klipperens værktøjskasse ved at få de historiske referencer og virkemidler og selv tage dem i brug. Hvilke klippemåder fungerer? Hvilke fungerer ikke? Ved selv at klippe dig gennem denne systematik med supervision og evaluering får du lejlighed til at teste teorierne i praksis. Variationen i måder at klippe på bliver evident, og det er nu, du skal vise, hvad du har lært. Vi arbejder med fiktionsoptagelser, hvor det er lettest at komme pensum igennem og har ved ugens slutning samlet øvelserne til en lile film.  Læs mere om Klippegrammatik 2

DEN FÆNGENDE TRAILER

5. – 9. december  vLasse Farver

Hvordan laver man et godt tv-spot? Hvilke elementer skal du trække ud af et tv-program, en spillefilm eller en dokumentar og forvandler materialet til en trailer på 30 sekunder på en sådan måde, at seeren får lyst til at se programmet?

GÆSTELÆRER DAG / ÅBENT HUS

12. december  Gæsteunderviser annonceres i løbet af efteråret

KLIPPER WORKSHOP

13.-15. december v/

Under planlægning

AFSLUTNING

16. dec. 

På uddannelsens sidste dag evaluerer vi og screener nogle af efterårssemesterets filmproduktioner fra de medstuderendes hånd og vi får overrakt diplomer.

Ret til ændringer i programmet forbeholdes.