Blomstervænget 52

2800 Kgs. Lyngby

+45 35 34 68 00

info@filmkurser.dk

Klippegrammatik 2

Citat

“People say I pay too much attention to the look of a movie but for God’s sake, I’m not producing a Radio 4 Play for Today, I’m making a movie that people are going to look at.”

Ridley Scott

Klippegrammatik 2

Jørgen Kastrup

Manuskriptforfatter

Instruktør, Filmklipper,

Vis underviserprofil

Information

Varighed: 5 dage

Mødetid: 9:30 - 15:30


kr. 7.200

Klippegrammatik 2

28.11.2016 - 02.12.2016

DET USYNLIGE SPROG

Billeder kan klippes sammen på uendeligt mange forskellige måder. Vi aflæser filmens formsprog uden problemer og tænker ikke over, at der bag filmsproget gemmer sig en visuel klippegrammatik, udviklet gennem mere end hundrede år. Det er en grammatik, som virker ved sin usynlighed, når to indstillinger afløser hinanden på en levende måde, som ikke forstyrrer opfattelsen af scenen. Betydning og indhold kan ændre sig på brøkdele af et sekund, og dit job som filmklipper giver dig ansvar for at forløse forfatteren og instruktørens intentioner eller tv-programmets koncept.

Klipningens sprog er en levende størrelse – ikke noget, der læres én gang for alle. En fortælling kan med de samme optagelser føres i flere retninger. Alligevel er der gennem tiden vundet erfaringer, som kan hjælpe dig godt på vej. På Klippegrammatik 2 møder du en sammenfatning af grundbegrebernes teori kombineret med praktisk arbejde i klipperens værksted.

Målet er at give dig en bevidsthed om klipningens grundlæggende håndværk.

Materialet til kurset er produceret af Kort & Dokumentar Filmskolen med det formål at øve og forstå filmklipningens fortællende håndværk. Hver dag klippes nye scener med helt forskellige krav. Hver dag begynder vi med at se eksempler fra filmhistorien, som anslår dagens tema.

Ved ugens slutning har du klippet en lille novellefilm.

PROGRAM

  • Dialogklip
  • Objektiv og subjektiv klipning
  • Beslutning om, hvem der ”ejer” en scene
  • Blikretning
  • Eyescanning
  • Hvordan 8 indstillinger kan blive til 6 forskellige historier
  • Continuity klipning
  • Skabelse af det filmiske rum
  • Akseregler – og brud på samme
  • Match-cut
  • Elipseklipning
  • Variation i afstand og billedvinkel
  • Dækning af bevægelsesretning
  • Flashback
  • Flow og moment
  • Brug af eye-catchers
  • Rytme og musikalitet

Deltagelse forudsætter, at du har taget Final Cut Pro X: Grundlæggende , Adobe Premiere Pro: Grundlæggende eller AVID: Grundlæggende eller er selvhjulpen i brugen af ét af ovenstående programmer.  

2-tallet i navnet refererer til, at der også er en uge med Klippegrammatik 1, som har et supplerende indhold.