Blomstervænget 52

2800 Kgs. Lyngby

+45 35 34 68 00

info@filmkurser.dk

Filmmusik i det underbevidste

Citat

“Du bliver aldrig til noget”

– Albert Einsteins græsklærer

Martin Fabricius

Filmkomponist

Musiker & underviser

Vis underviserprofil

Information

Varighed: 2 dage

Mødetid: 9.30 - 15.30


4.900

Filmmusik i det underbevidste

25.04.2018 - 26.04.2018

Vidste du, at man med filmmusik blandt meget andet kan øge eller sænke seerens puls, give kvalme og ændre seerens tidsopfattelse, gøre store rum små og små rum større, placere seeren i Gellerup eller på Champs Elysees, skabe et samlet udtryk eller en fragmenteret oplevelse, fortælle om en persons status eller to personers relation og ikke mindst, uhyre præcist, kan få os til at føle mere end 100 specifikke følelser?

God underlægningsmusik indeholder et indbygget skisma. Når den er bedst, er der ingen, som lægger mærke til den. Så hører vi den ikke, men lader os bare rive med. Når den ikke fungerer, føler vi os manipuleret med.

På kurset gennemgår filmkomponist Martin Fabricius, hvordan den gode underlægningsmusik i ekstrem grad er timet og tilrettelagt. Og vi ser på de metoder, man bruger i USA for at skabe effektiv, knivskarp og historiefortællende filmmusik.

Martin Fabricius er uddannet fra Berklee College of Music, som er kendetegnet ved den højtudviklede amerikanske tilgang til filmmusik.

Med en analysemodel udviklet på Berklee College of Music kigger og lytter vi til filmklip fra store amerikanske film og gennemgår, hvordan det hele er blevet til – ikke mindst lærer du, hvordan du selv kan bruge de samme metoder i dine film og tv-programmer.

Kurset henvender sig til alle, der vil vide mere om filmmusik: instruktører, manuskriptforfattere, producere, klippere og komponister m.fl.

Program for filmmusik i det underbevidste
  • Filmmusikkens funktioner: Du får et sprog omkring filmmusik og et analyseværktøj, som du kan vende om og bruge som et redskab på dine egne produktioner.
  • Filmmusikholdet: Hvordan bliver filmmusikken til?
  • Filmmusik processen: Hvem laver hvad og hvornår?
  • Filmmusikrettigheder: Hvem ejer hvad og hvordan handler man med musikken?
  • Perspektivering: Hvordan bruger vi det vi har lært i vores egen verden og på mindre budgetter.

Mødetid: Alle kursusdage kl. 9.30-15.30.
Skolen er åben fra kl. 9.00 – 16.15.

Kursushonoraret er inkl. frokost i Det Danske Filmstudies kantine.

Ret til ændringer af programmet forbeholdes.